Klondike City

Erastus Brainers is de meeste belangrijke influencer geweest van Klondike City. Zonder hem waren de Goldrush en Klondike City minder groots de geschiedenisboeken ingegaan. Hij was een man van de wereld die op jonge leeftijd al grote delen van de wereld had bereisd. Op 19 jarige leeftijd was hij afgestudeerd aan Harvard.

Erastus Brainers

Zijn carrière begon als curator voor het Museum of Arts in Boston. In die hoedanigheid deed hij volgens de geschiedenis boeken zijn eerste ervaring op als promotor: hij moest op tour gaan om het museum te promoten bij de Europeanen. Zo kwam hij in Europa in contact met de Orde van St. John van Jeruzalem en de Orde van het Rode Kruis van Rome. Hij had verschillende titels als Ridder, tempelier en vrijmetselaar.

Na deze beleving richtte hij zich bij zijn terugkomst op journalistiek als redacteur. In de jaren trouwde hij de kleindochter van de befaamde politicus Jefferson Davies, die president was van The Confederate States (voormalige verenigde staten) van 1861 to 1865. Erastus Brainers verhuisde meerdere keren en sloot zich aan bij vele organisaties oa de Union League.

Klondike City Bureau of Information

In 1890 bracht zijn gezondheid hem naar Seattle, waar hij redacteur werd van The Press-Times. Ook daar was hij actief in het sociaal leven. In 1897 werd hij de secretaris van het Bureau of Information van Seattle. Hij had een vlotte pen en had niet alleen landelijk maar ook buiten de landsgrenzen heel veel al dan niet professionele connecties opgebouwd. Met deze bagage begon hij een publiciteitscampagne om Seattle op de internationale kaart te zetten. Zijn belangrijke paradepaardje was Klondike City en de Klondike Gold Stormloop. Mr Brainers had een vooruitziende blik dat Klondike City in haar uppy de toeloop van goudzoekers niet aan zou kunnen. Hij bombardeerde daarom Seattle met haar haven als belangrijkste stop plaats op weg naar of terug van Klondike City.

He sold the Klondike City

Hij bedacht het verdienmodel dat we nu kennen als de Kamer van Koophandel. Het Bureau of Information zorgde voor extra economie en in ruil moest de lokale middenstand een contributie afdragen. Het Bureau of Information was dus verantwoordelijk voor het aantrekken van de nieuwe handel. Hoe meer bekendheid, hoe groter de toeloop en hoe welvarender Seattle en Klondike City zouden zijn.

Meneer Brainers gebruikte zijn kennis en kunde om dit doel te verwezenlijken. Hij moedigde lokale kranten en tijdschriften aan te schrijven over Klondike Goldrush. Hij adverteerde niet alleen in streekkranten en populaire tijdschriften, maar ook in de landelijke media zoals in de New York Times. Hij liet wegenkaarten maken die als advertentie werden gebruikt, waar alle grote treinverbindingen vanuit heel de VS en Canada werden afgebeeld. De verbinding via andere omliggende steden werden weggelaten. Hij zorgde voor kant en klare pakketreizen met tussenstops, hotels etc voor kort verblijf en lang verblijf. Nu lijkt dit allemaal niet heel veel spannends maar in die tijd van de postduiven was dit zeer vernieuwend, op zulk een grote schaal een strategische marketingcampagne op te zetten.

Verder lobbyde hij in op zijn eigen netwerk wereldwijd om hen aan te moedigen te schrijven over Seattle als toegangspoort tot Klondike City. Hij deed dit zelfs op nationaal niveau en over de landgrenzen heen. Zelfs slechte berichten beschouwde hij als berichten: reclame is reclame.

He sold the Klondike. En menig auteur heeft hier boeken over geschreven die nog steeds veel gelezen zijn.